onsdag 5 oktober 2016

Veckobrevsinlägg inför v 40 - 41

Hej!

Här kommer ett litet längre brev då det känns som det var länge sedan det blev ett långt inlägg.


Förra veckan hade Rösjöskolan haft sitt eget Paralympics där eleverna fick prova känslan att tävla under olika förutsättningar samt hur det känns att ha en funktionsnedsättning. Vi fick träffa Jeffrey, en paralympicsmedaljör. 


På matematiken har fokuserat på skriftlig och muntlig kommunikationsförmåga. Eleverna har fått titta på hur de presenterar sina lösningar i textuppgifter och problem och jämfört detta med "den perfekta lösningen". 


Matematiska begrepp: Alla elever delades in grupper där de tillsammans med sina kamrater skulle diskutera två begrepp. Gruppen fick slå upp betydelsen i matteboken samt träna på att förklara begreppen för sin egen expertgrupp. Sedan delades denna grupp upp och slutligen hade vi fem grupper i klassrummet där en elev fick förklara två begrepp för resten av gruppen. 

Dessa förklaringar skrevs sedan ned i elevernas Matematikbegreppsbok. 

Vi tränar på tydlighet i redovisningar samt muntlig kommunikation inför de muntliga nationella proven som drar igång efter höstlovet. Då är det viktigt att kunna använda sig av matematiska begrepp.


Engelska
I engelskan skriver eleverna egna faktatexter om djur och arbetar samtidigt mot kunskapskravet "att söka information från olika medier". Nästa vecka kommer vi att börja förbereda och skapa presentationer om de valda djuren. På fredagar jobbar vi på för fullt med den muntliga förmågan i engelska med Miss Engmark och Mrs Jensen. Idag övade vi på ett gammalt nationellt prov i engelska med frågor som:

"We should only go to school two days a week." Why? / Why not?
"We should wear school uniforms." Why? / Why not?

Öva gärna på denna förmåga runt middagsbordet med liknande påståenden!


Svenska

Vi har skrivit återberättande texter efter vår resa till Bergslagen och det har varit i form av en dödsruna och en sammanfattning av den skönlitterära boken Gruvfrun som vi läst i samband med besöket till Sala silvergruva. Vi har också målat en passande bild till, gruvor och grottor. Dessa hänger nu utanför klassrummet.

Tidskapsel

När det var kanelbullens dag i år 4 passade vi på att bestiga Väsjöbacken och arbeta med bråk i kanelbulleform. Förutom det så skrev eleverna ett brev till sig själva som de skulle öppna två år senare. Dessa öppnade vi idag och det var härligt att se hur de skrattade och tittade på bilder på sig själva från år fyra. De breven ligger i deras väskor. Dock har inte jag eller någon annan än era barn läst sina egna brev. När vi skrev dem var de högst personliga och är ni nyfikna måste ni fråga era barn om de vill läsa upp valda delar för er.


Viktig information:
Jag skulle fortfarande behöva anmälningar till föräldrarådet. Återkom till mig via mail om ni är intresserade.


Övrigt:


Jag är ledig torsdag och fredag och klassen kommer att ha Anna N och Maria båda dagarna. Eleverna kommer att få sluta lite tidigare på fredag.

Läxan denna vecka ligger på Läxbloggen. Det är en nomp.se läxa inom matematik.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar